top of page
MOJE TVORBA TAKÉ ZDE:

RECENZE: Krucipüsk - HovnoZle. "Ten hustej groove" je zpátky!

Na podzim roku 2023 vydala kapela Krucipüsk své třinácté řadové album s nekompromisním názvem HovnoZle. Na obalu alba se kapela stylizuje do mladistvé image se skejty a spreji v ruce, v pozadí s logem hozeným do graffiti stylu. Možná by to od legendárního Tomáše Hajíčka někdo mohl brát jako úlet, nicméně svěží a mladistvou energií tentokrát oplývá i hudební obsah desky samotné a pokud někdo po předešlých, poněkud slabších albech už Krucipüsk odepsal, tak tímhle albem kapela hlasitě a rázně hlásá, že je zpátky v sakramentsky dobré formě.

Krucipüsk jsem měl nejradši okolo legendárního alba Druide, což byla hodně úspěšná deska, která kapelu vystřelila, i díky následnému turné s Kabátem, hodně vysoko. Jemu předcházející deska -4- je taktéž moji oblíbenou a ještě nějakou dobu od alba Ahoj z roku 2007 jsem kapelu velmi rád poslouchal. Následující desky už začaly působit poněkud rozpačitě, docházelo i k častým změnám v sestavě a Krusipüsk se stával jakoby méně vyhledávanou kapelou. Koncertů v okolí bylo pomálu a tak jsem na kapelu trochu zanevřel, i když jsem její aktivity a tvorbu samozřejmě dál sledoval. Příjemným překvapením pak bylo až vystoupení na Dřevorockfestu roku 2019, kdy jsem Krucipüsk slyšel po opravdu dlouhé době a navíc spolu s ním na podiu vystupovalo ještě žesťové trio, což dalo písničkám zajímavý šmrnc. Nová energie už se začala projevovat i na následujícím albu Country Hell, ze kterého vzešel např. hit Mamánek a o Krucipüsku bylo najdenou víc slyšet. Pak samozřejmě vše přibrzdil covid, kapela mezitím oslavila 30 let existence velkolepým výročním koncertem, přivedla nového kytaristu a ve své oblíbené datum 1.11. roku 2023 přivedla na svět tuhle fantastickou desku HovnoZle, která mi vyrazila dech.

Od začátku do konce je totiž skvělá, plná skvělých riffů, chytlavých melodií a nápěvů, s perfektním zvukem a hlavně je tam cítit "ten hustej groove", o kterém se zpívá ve známé písni Rock´n´roll to není prdel. Nevím nakolik se na tvorbě podílel nový kytarista David Pavlík, neboť autorství písní se v bookletu neuvádí, nicméně jistý vliv tam určitě bude a je cítit, že ta kapela úplně jinak ožila a zní zase jako v nejlepších letech, která zmiňuji výše. Od období Druida je tohle každopádně nejlepší deska a pro mě osobně spolu se Škworem nejlepší album loňského podzimu.

Už od začátku se po úvodním intru na albu střílí ostrými jako z kulometu, který v titulní písni HovnoZle pomyslně představují kopáky Tomáše Hajíčka juniora, jehož našlapané bicí zní na celém albu opravdu skvěle. Pokračuje se dál stejně zostra v písni Dokud jsem tady, ve které se frontman Tomáš Hajíček sr. pěkně po rockersku vyznává z toho, že své datum kříže nechce znát a hlavním poselstvím je užívání si svého dosavadního života: "Dokud jsem tady a kapela hraje, tak budu zpívat o tom, že kvetou hrábě. Nakonec zmizim, budu v hajzlu, díky za každej večer v rockovým pajzlu." Nijak se neubírá ani ve třetí úderné pecce Free den, která se výborně hodí na rozproudění koncertů, neboť se v ní zpívá: "Dneska si párty užijem" a lidi si v ní můžou hezky zařvat. Následující Chiméry už vyšly jako singl v roce 2021 a dostaly se i na tuhle desku. Zde ovšem s daleko lepším zvukem. Ambice na hit jednoznačná!

Pepa je taková trošku odlehčenější píseň, co se týče textu. Hudebně mi docela připomíná pecku My way z alba -4-. "Čtverce" se mimochodem celé album HovnoZle velmi svým celkovým soundem přibližuje. Lehčí zvolnění pak nastává v písni Zlej kluk, která je více melodičtější a zpěvnější a abych nejmenoval každou pecku až do konce alba zvlášť, shrnu to lehce se slovy, že až do konce tracklistu mě každá pecka na desce baví a každá je něčím zábavná, ať už úderností, riffem, zpěvným refrénem nebo textem. Pořád je tam ten poctivý rockový sound bez nějakých elektro kudrlinek. Vyzdvihnout však musím jmenovitě ještě poslední hitovku s názvem Tohle už znám, která se mi vryla pod kůži hned na první poslech, svoji příjemnou náladou v úvodu a refrénu a naopak kytarovým úderem v kontrastu ve slokách. Zkrátka se to tady sešlo a Hajíček v textu vysázel slova zkušeného zralého muže :-)

Na téhle desce do sebe prostě všechno dobře zapadlo a vzhledem k tomu, že z předchozích alb vzešel maximálně jeden nebo dva koncertní hity, tak na tomhle albu má, bez přehánění, šanci stát se hitem kterákoliv z jedenácti písní. A kapela si je toho velmi dobře vědoma, neboť na podzimním vydařeném turné přehrála novou desku téměř celou. Ty písničky si to totiž zaslouží a Krucipüsk je rázem úplně někde jinde. Pro mě tedy velmi příjemné překvapení a návrat ke kapele, kterou jsem předtím možná už zapomněl poslouchat. HovnoZle totiž teď pěkně nakopává.

• Facebook
  • YouTube
  • Instagram
 THE ARTIFACT MANIFAST:

This is a great space to write long text about your company and your services. You can use this space to go into a little more detail about your company. Talk about your team and what services you provide. Tell your visitors the story of how you came up with the idea for your business and what makes you different from your competitors. Make your company stand out and show your visitors who you are. Tip: Add your own image by double clicking the image and clicking Change Image.